Voedsel speelt als eerste levensbehoefte een belangrijke rol in ons leven: we kunnen niet zonder. Wij maken ons net als vele anderen zorgen over de toekomst van ons eten. Eén van de producten die symboliseert wat er mis gaat, is melk. Het verhaal achter onze melk maakt duidelijk dat het anders moet, maar ook dat het anders kan.

Eerlijke melk campagne Mileudefensie | Koe - wat is er mis

Waarom moet het anders?

De consequenties van de focus op de korte termijn en het maken van winst gaan verder dan je denkt. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de productie van melk zie je dat in Zuid-Amerika oerwoud is gekapt, omdat het goedkoper is om daar veevoer te produceren voor onze koeien. Ontbossing of Zuid-Amerikaanse boeren die van hun land worden verdreven, tellen niet mee in de kosten. In Nederland staan koeien ondertussen steeds vaker in de stal en minder in de wei, want ook dat is te duur. En het aantal weidevogels is in de afgelopen jaren enorm gedaald, omdat ook zij een ‘kostenpost’ vormen. En de grote supermarkten, die uiteindelijk beslissen welke melk jij in de winkel kunt kopen? Die lijken vooralsnog nauwelijks bereid om boeren een fatsoenlijke prijs te geven voor melk.

Eerlijke melk campagne Mileudefensie | Over de campagne

Waarom beginnen bij melk?

Omdat duurzame melk voor een eerlijke prijs haalbaar en betaalbaar is, en er met een kleine aanpassing van de melkprijs heel veel milieuwinst geboekt kan worden. Doordat in Nederland het aantal koeien per bedrijf elk jaar enorm toeneemt en we steeds meer uit elk dier willen halen, importeren we nu nog elk jaar meer soja voor veevoer. Maar er is een alternatief. Soja uit Europa is negen keer milieuvriendelijker dan soja uit Zuid-Amerika en kost slechts een halve eurocent per liter meer. En er is nog iets. Onze melkveehouderij wordt op dit moment steeds minder grondgebonden. Dat wil zeggen: met genoeg grond om eigen veevoer te verbouwen en genoeg grond om zonder schade aan de natuur mest uit te rijden. Als we melkveehouders een eerlijke prijs gunnen, dan kunnen ze in alle opzichten beter boeren. Op een grondgebonden bedrijf met minder dieren, met veevoer van dichtbij en met aandacht voor de weidevogels.

Wat doet Milieudefensie?

Wij laten zien wat er nu nog mis gaat met de productie van melk, maar we vertellen ook hoe het anders kan. De grootste verantwoordelijkheid ligt bij de supermarkten, die hun machtspositie nu nog gebruiken om flinke winsten te maken ten koste van de boeren en het milieu. De komende maanden gaan we daarom aan tafel met alle grote supermarkten en voeren we actie, om een eerlijke prijs te eisen voor duurzame melk. In het kader daarvan zijn we een petitie gestart. Hoe meer Nederlanders die tekenen, hoe sterker we staan. Samen kunnen we supermarkten over de streep trekken! Daarnaast blijven we via onderzoek werken aan haalbare toekomstbestendige scenario’s en werken we samen met boeren die laten zien dat het anders kan. Ook lobbyen we bij de overheid voor lokaal veevoer en een landbouw die op de lange termijn houdbaar is.

Duurzame melk voor een eerlijke prijs: het kán. Maar het is nu of nooit. Daarom voeren wij campagne. Help jij mee?

Ja, ik wil duurzame melk

Eerlijke melk campagne Mileudefensie | Doe mee

 

Meer weten over hoe wij de toekomst van ons voedsel zien?

Kijk op milieudefensie.nl/allemaallokaal